Aktualności

W dniu 06.06.2024 odbyła się kolejna gala filmowa organizowana przez Środowiskowy Dom Samopomocy w Spiach. Jak co roku nasi uczestnicy z dużym zaangażowaniem podeszli do tematu, który w tym roku brzmiał „ Bohaterem być”

W tym roku w główne role wcielili się: Bogdan Poworoźniak, Piotr Pawłowski i Jolanta Czebieniak. Dziękujemy organizatorom za zaproszenie, upominki, moc wrażeń które pozostaną z nami na długo.

Beata Jatczyszyn

Tradycją naszego Ośrodka stały się wycieczki w góry i zdobywanie nowych szczytów. Korzystając z pięknej majowej pogody dnia 17.05.2024 wyruszyliśmy w Bieszczady aby zdobyć kolejny szczyt – Bukowe Berdo . Swoja przygodę rozpoczęliśmy z Mucznego, gdzie prowadził nas w górę żółty szlak. Trasa przez las doprowadziła nas do Szołtynia gdzie już mogliśmy się zachwycać pięknem gór. Dalej podążając już niebieskim szlakiem wędrowaliśmy po Połoninie Dźwiniackiej, a stamtąd zobaczyliśmy wspaniałą panoramę Bieszczad. Uczestnicy idąc szlakiem pomagali sobie wzajemnie.

Po chwilowym odpoczynku ruszyliśmy na sam szczyt czyli Bukowe Berdo (1311 m n.p.m.). Z najwyższego wzniesienia rozciągał się malowniczy widok na wschód oraz północ, czyli na góry, wzniesienia i doliny położone na Ukrainie. Nadszedł czas na dłuższy odpoczynek, pamiątkowe zdjęcia i  podziwianie piękna gór.

Podczas wspólnego wędrowania uczestnicy uczyli się obcować z przyrodą i podziwiać jej piękno, rozwijali swoje zainteresowania podróżnicze, zacieśniali więzi koleżeńskie, poznawali nowych ludzi.

Nasyceni pięknem widoków spokojnym tempem zeszliśmy ze szlaku i przeszliśmy do kolejnego punktu wycieczki jakim był zagroda żubrów w Mucznem. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć Żubra na żywo, jak mówili nigdy nie mieli okazji być tak blisko.

Wycieczka na długo pozostanie w pamięci uczestników i z pewnością będziemy chcieli wrócić w Bieszczady za rok zdobyć kolejny szczyt.

Beata Jatczyszyn

Dnia 23.04.2023 uczestnicy ŚDS w raz z opiekunami wybrali się na wycieczkę do pierwszego na świecie „Muzeum Lizaka” w Jaśle. Na początku udaliśmy się do pobliskiej pizzerii, gdzie przywitała nas bardzo ciepło Pani, która na początku opowiedział nam krótką historię o włoskiej pizzy.

Po dokładnym umyciu rąk, założeniu czapki kucharskiej, fartuszka każdy z uczestników udał się na wskazane miejsce pracy. Uczestnicy otrzymali porcje swojego ciasta i po rozwałkowaniu przyozdabiali swoje ciasto sosem pomidorowym, salami, serem, kukurydzą i oliwkami. Po wypieczeniu w prawdziwym piecu nadszedł czas na degustacje własnoręcznie zrobionej pizzy o nazwie Margherita. Następnie przeszliśmy do kolejnego punktu wycieczki jakim było zwiedzanie „Muzeum Lizaka”

Zwiedzanie muzeum zaczęliśmy od sklepiku ze słodkościami, gdzie mogliśmy zobaczyć różnego rodzaju lizaki, różniące się kształtem, wielkością i kolorem. Pani przewodnik w ciekawy sposób opowiedziała o początkach powstawania lizaków oraz jak wyglądała ich produkcja na przestrzeni lat. Uczestnicy zobaczyli różne eksponaty maszyn wykorzystywane w produkcji słodkości. Mogli również popróbować różnych rodzajów cukrów, powąchać aromatów, stosowanych w produkcji słodyczy. Zobaczyli również  lizaka, który jak się okazał został zapisany do Księgi Guinnessa.

Największą jednak atrakcją była samodzielna produkcja lizaka. Po dłuższej obserwacji próbowaliśmy stworzyć własne małe i słodkie arcydzieła. Zostawiliśmy po sobie pamiątkę w postaci narysowania lizaka do księgi gości. Na koniec udaliśmy sie na lody.

To była ciekawa i słodka wycieczka. Uczestnicy zdobyli nowe wiadomości i doświadczenia. Z własnoręcznie zrobionym lizakiem  i uśmiechem na twarzy, wróciliśmy do domu.

Beata Jatczyszyn

„W wiejskiej chacie i zagrodzie” to główny temat zajęć muzealnych w jakich mieliśmy możliwość uczestniczyć 16.04.2024 w Muzeum Etnograficznym w Rzeszowie.  Z ciekawością podziwialiśmy muzealne zbiory, które  przeniosły nas do dawnych czasów. Narracja pracownika Muzeum wzbogacona o teksty i podania ludowe pobudzała naszą wyobraźnię, inspirowała do zgłębiania historii dawnych czasów a przede wszystkim poszerzała naszą wiedzę na temat historii regionu. Szczególnie interesująca była wystawa zgromadzonych strojów ludowych, makatek zdobiących domy, rzeźb świętych oraz ilustracji upamiętniających zabobonne wierzenia z dawnych czasów. Zwieńczeniem były zajęcia manualne, które umożliwiły wykonanie pudełeczek metodą decoupage co dla niektórych nie było takie proste.

Następny etap wycieczki to Papugarnia. Obcowaniu z pięknymi, barwnymi ptakami towarzyszyły liczne emocje. Oswojone ptaki bez problemu spoglądały na nas, siadały na rękach, przelatywały nad głowami wydając hałaśliwe dźwięki. Z początku zdezorientowani zaczęliśmy karmić ptaki co  okazało się nie lada wyzwaniem bowiem te ciekawe ptaki z chęcią wyrywały nam kubeczki z karmą, urywały guziki, interesowały się błyszczącymi elementami naszej garderoby. Z pewnością to była ciekawa lekcja przyrody.

Podsumowując wyjazd dostarczył nam wiele radości, sprzyjał pokonywaniu bariery nieśmiałości, umożliwił odkrywanie rzeczy nieznanych. Tego typu wyjazdy umożliwiają też integrację grupy, budowanie więzi pomiędzy uczestnikami służą poznawaniu ciekawych form rekreacji.

Agnieszka Indyk

16 stycznia w restauracji Portius w Krośnie odbyła się zabawa karnawałowa organizowana przez ŚDS w Krośnie, na którą byliśmy zaproszeni wraz z ośrodkami z Bliznego, Zagórza, Brzozowa, Leska, Cergowej, Wolicy i  Dynowa.

Dobra muzyka, zabawy integracyjne prowadzonych przez Dj Błażeja, miłe towarzystwo, dobry humor, pyszne jedzenie sprawiły, że fajnie się wspólnie bawiliśmy.

Przez cały miniony rok 2023 systematycznie raz w miesiącu braliśmy udział w  warsztatach muzealnych w Muzeum Rzemiosła w Krośnie.

Tematyka tych spotkań była bardzo różnorodna i obejmowała następujące tematy:

1. „ Zawody rzemieślnicze: tkactwo, fryzjerstwo, krawiectwo”,
  2. „Mięsopusty i zapusty”
  3. „Wielkanoc dawniej i dziś”
  4. „Jak to ze lnem było”
  5. „ Zabytki Sakralne i Muzeum Jana Szczepanika”
  6. „Od ziarenka do bochenka”
  7. „Higiena dawniej”
  8. „Historia ziemniaka”
  9. „Zaduszki wczoraj i dziś”

Na zajęciach uczestnicy mieli możliwość poznawania historii, tradycji i zwyczajów życia mieszkańców wsi i miast od czasów średniowiecza do czasów współczesnych. Niewątpliwie jednym z ciekawszych tematów była lekcja, na której uczestnicy mogli zobaczyć zabytkowy zakład fryzjerski wraz z jego wyposażeniem, usłyszeć o sposobach zabiegów fryzjerskich i poznać ówczesną modę. Dzięki warsztatom mogliśmy obserwować jak zmieniał się postęp cywilizacyjny i życie ludzi na przestrzeni wieków.

Z dużym zainteresowaniem uczestniczyliśmy w lekcjach historii, poznawaliśmy fakty, mieliśmy również możliwość podziwiać obrazy współczesnej sztuki na wystawach prac w Muzeum Rzemiosła i w Muzeum Jana Szczepanika.

Sport to jedna z lepszych i ciekawszych form aktywności fizycznej, która daje nam wiele korzyści przeznaczona jest dla ludzi w każdym wieku nie wykluczając osób niepełnosprawnych.

Również nasi podopieczni dzięki uprzejmości Pana Pawła Dorotniaka od lipca 2023 r. mogli nie tyko zapoznać się z różnymi formami ruchu, ale pod okiem wykwalifikowanych trenerów skorzystać z bogatego zaplecza siłowni w Strefie Zdrowia w Sanoku. Zarówno panie jak i panowie sukcesywnie  rozwijali swoją kondycję fizyczną, zdobywali nowe doświadczenia, poznawali ciekawe formy spędzania wolnego czasu a przede wszystkim pokonywali barierę nieśmiałości wynikającą z własnych ograniczeń  związanych z niepełnosprawnością.

Beata Jatczyszyn

Już od kilku lat 3-go grudnia na całym świecie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnością.  Głównym zamierzeniem tego dnia jest przybliżenie społeczeństwu problemów z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne w codziennym życiu, rozpowszechnianie idei tolerancji, szacunku i równouprawnienia rozumianego jako równe traktowanie z osobami pełnosprawnymi.

Również i my w ramach szkolnych obchodów Międzynarodowego Dnia Niepełnosprawności  wzięliśmy udział w akcji mającej na celu  poszerzenie wiedzy uczniów na temat niepełnosprawności oraz ich integrację z osobami niepełnosprawnymi, które stanowią znaczny procent naszej społeczności.

Szkolne obchody były także doskonałą okazją do promowania ŚDS w środowisku lokalnym. Nasi podopieczni mieli możliwość zaprezentowania wytworów swojej pracy w ramach przygotowanej w szkole wystawy. Tematyka przedstawionych prac była bardzo różnorodna co wskazuje na bogaty zakres umiejętności naszych podopiecznych, którzy w ramach trudnej pracy podczas treningów są w stanie pokonać własne ograniczenia, które niejednokrotnie zaburzają ich poczucie własnej wartości.

Podsumowaniem całej akcji były warsztaty rękodzielnicze, w ramach których nasi podopieczni wspólnie z grupą młodzieży z klas 7 i 8  Szkoły Podstawowej w Niebocku, w miłej i przyjaznej atmosferze, wykonywali ozdoby i dekoracje bożonarodzeniowe.

Niepełnosprawność to wyzwanie, które wymaga ciągłego pokonywania kolejnych stopni własnych możliwości. Niepełnosprawni są wśród nas, pamiętajmy o nich każdego dnia, o ich potrzebach, marzeniach. Najlepiej odzwierciedlają to słowa, które wypowiedziała kiedyś Anna Dymna: „osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka , który tak samo jak my ma uczucia, talenty, ambicje i bardzo chce żeby go normalnie traktować”.  Nikt nie powinien być poniżany ze względu na swoja niepełnosprawność. Obchody są też doskonałą okazją do postawienia sobie pytania: Co jeszcze my – jako społeczeństwo- możemy zrobić, aby nasze działania na rzecz osób niepełnosprawnych przyniosły zamierzone efekty?