W Środowiskowym Domu Samopomocy w Krzywem zajęcia terapeutyczne realizowane są w formie treningów. W zależności od potrzeb i predyspozycji uczestników organizowane są zajęcia zespołowe i indywidualne.
I. Trening funkcjonowania w codziennym życiu obejmuje:
- trening dbałości o wygląd zewnętrzny- uczestnicy doskonalą lub uczą się samodzielnego dbania o wygląd zewnętrzny, estetycznego ubierania. Nabycie, doskonalenie umiejętności: wyrabianie nawyków higienicznych, dobieranie stosownej odzieży do okoliczności, pogody, pory dnia i roku, samodzielnego prania ręcznego, obsługi sprzętu AGD, prasowania, składania ubrań, rozwieszania wypranej bielizny, kontrola swojego wyglądu przed lustrem, utrzymanie schludnego wyglądu, regularne czyszczenie obuwia i dbanie o własną odzież, regularna zmiana bielizny osobistej,
- trening nauki higieny- uczestnicy doskonalą lub uczą się samodzielnego dbania o higienę oraz uczą się nabyte już umiejętności stosować w życiu codziennym, uczą się sygnalizowania i załatwiania potrzeb fizjologicznych. Doskonalenie umiejętności dbania o porządek i estetykę korzystania z sanitariatów. Nabycie, doskonalenie umiejętności: dbania o higienę osobistą całego ciała, korzystanie z przyborów toaletowych oraz różnych kosmetyków np.: dezodorantów, kremów, balsamów itp., posiadanie nawyków higienicznych, zwłaszcza mycia rąk (po wyjściu z toalety, po powrocie do domu, przyjściu z ulicy, przed posiłkami), używanie chusteczek do nosa, higiena jamy ustnej, pielęgnacja paznokci rąk i nóg, golenie się, pielęgnacja włosów (mycie, suszenie, układanie włosów), przestrzeganie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób,
- trening kulinarny- prowadzony jest codziennie, polega na doskonaleniu umiejętności planowania posiłków, poznania zasad prawidłowego przechowywania żywności, korzystania z przepisów kulinarnych, obsługi sprzętu AGD dbałość o estetykę podczas jedzenia, dekorowanie stołu na co dzień i od święta, posługiwanie się sztućcami, odnoszenie po sobie naczyń, itp. estetyczne przygotowanie i spożywanie posiłków, kulturalne zachowanie się przy stole, nauka przygotowywania prostych potraw, dobór artykułów spożywczych, zasady zdrowego odżywiania się,
- trening umiejętności praktycznych – opiera się na zaznajomieniu uczestników z zakresem prac domowych. Poprzez udział w treningu uczestnicy uczą się obsługi podstawowych sprzętów AGD, wykonywania prostych prac naprawczych i porządkowych, segregacji surowców wtórnych itp. Tematyka treningu obejmuje także naukę prasowania, przyszywania guzików, reperowania odzieży, zmiany pościeli itp. Uczestnicy nabywają też umiejętności załatwiania podstawowych spraw związanych z codziennym funkcjonowaniem, doskonalenie bądź poprawa wykonywania czynności dnia codziennego. Uczestnicy doskonalą umiejętność dbania o porządek i estetykę miejsca, w którym przebywają.
- trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi- uczestnicy uczą się racjonalnego gospodarowania własnym budżetem, robienia zakupów, przygotowywania listy potrzebnych artykułów, orientacji w cenach i dokonywania obliczeń. Poznawanie wartości pieniądza, rozróżnianie nominałów pieniądza, umiejętność robienia samodzielnych zakupów.
II.Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury – uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętność nawiązywania kontaktów, prowadzenia i podtrzymania rozmowy, aktywnego słuchania, asertywności, uczą się odpowiedzialności, współpracy, rozwiązywania problemów, zasad partnerstwa, kształcą umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, wzajemności i solidarności. Zadaniem tego treningu jest wyrabianie i podtrzymanie nawyku używania form grzecznościowych. Kreowanie pozytywnych relacji z osobami bliskimi oraz otoczeniem. Uczestnicy maja możliwość lepiej poznać siebie, swoje mocne i słabe strony, dzięki temu budują adekwatny i pozytywny obraz swojej osoby.
II.a. Trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej,
III.Trening umiejętności społecznych, w tym:
• umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań;
• kształtowanie nawyków celowej aktywności;
• trening zachowań społecznych.
IV.Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych- uczestnicy poznają różnorodne formy: kino, teatr, wycieczki i wyjazdy krajoznawcze, zwiedzanie muzeów, zabytków, zawody sportowe, występy i pokazy artystyczne, spotkania w ramach różnych kół zainteresowania, zajęcia muzyczne, taniec, spotkania integracyjne, zabawy, dyskoteki, zawody sportowe, występy artystyczne, biblioterapia; trening ten polega na zachęcaniu i ukazywaniu uczestnikom aktywnych form spędzania czasu wolnego.
V.Poradnictwo psychologiczne; raz w tygodniu prowadzona jest psychoterapia indywidualna i grupowa. Do zadań psychologa należy: diagnoza uczestników, redukcja napięcia emocjonalnego, rozpoznanie możliwości poznawczych i rozwojowych podopiecznych, ćwiczenia usprawniające funkcje poznawcze, wzmacnianie pozytywnych relacji pomiędzy uczestnikami, rozwijanie poczucia własnej wartości i pewności siebie.
VI.Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych- pracownicy zespołu aktywizująco- wspierającego udzielają pomocy w załatwianiu spraw urzędowych uczestnikom wymagającym takiej pomocy. Zajęcia praktyczne odbywają się poza siedzibą ŚDS – polegają na tym, że uczestnicy wspierani przez terapeutę załatwiają samodzielnie swoje sprawy urzędowe, wypełniają dokumenty, prowadzą rozmowy z urzędnikami (możliwość skorzystania z zasiłków celowych, możliwość dofinansowania ze środków PFRON wg indywidualnych potrzeb, poszukiwanie pracy).
VII.Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia (rejestracja oraz zapewnienie transportu).
VIII.Niezbędna opieka w szczególności dla uczestników, o których mowa w art. 51c ust. 5 ustawy o pomocy społecznej- pracownicy ŚDS zapewniają niezbędną opiekę wszystkim uczestnikom w czasie pobytu w Domu oraz w czasie dowozu samochodem (busem), a także podczas wyjazdów np. wycieczek.
IX.Terapia ruchowa, ŚDS zapewnia wszystkim uczestnikom możliwość korzystania z terapii ruchowej, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację. Zajęcia mają na celu mobilizację do podjęcia aktywności ruchowej, wzmocnienie i podniesienie ogólnej sprawności fizycznej, ćwiczenia relaksacyjne i uspokajające oraz ćwiczenia ruchowe przy muzyce (aerobic).
X.Inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy- terapia zajęciowa w dostępnych pracowniach (plastycznej, kulinarnej, komputerowej, stolarskiej) przygotowuje do uczestnictwa w innych formach aktywizacji min. WTZ lub podjęcia zatrudnienia na wolnym rynku pracy lub w zakładach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy. Zajęcia ogrodnicze, obsługa kosiarek ogrodowych oraz drobne prace naprawcze również pomagają w zdobyciu – potrzebnego podczas poszukiwania pracy – doświadczenia. .
Wszystkie treningi w zależności od potrzeb i konkretnych ich rodzajów są prowadzone indywidualnie lub w małych grupach.